Search This Blog

Monday, July 19, 2010

Dongeng Rakyat


Salam semua...Hari ni ak ada kuliah subjek Hubungan Etnik..Td aku ada dengar pensyarah aku bercerita dongeng rakyat mengenai macamana terjadinya perbezaan kulit orang Cina,Melayu dan India di Tanah Melayu..


Alkisah..pada zaman dahulu semua manusia dikatakan mempunyai kulit warna yang sama iaitu gelap a.k.a hitam la.. pada suatu hari,raja telah bertitah bahawa terdapat satu telaga di kaki bukit nun jauh di sana. Maka,berebut la kesemua rakyat yang ada..
Rakyat pertama ialah rakyat cina..mereka telah mandi menggunakan air telaga tersebut..dan hasilnya..kulit mereka pun putih..
Rakyat kedua pula ialah Melayu,apabila mereka sampai..mereka dapati air tersebut telah berkurang akibat daripada penggunaan yang banyak oleh rakyat cina. Maka rakyat melayu pun turut menggunakan air tersebut,disebabkan air yang berkurangan,maka rakyat melayu hanya memiliki kulit sawo matang sahaja.
Dan akhirnya sampai la rakyat india..mereka dapati air telah habis..dan kekal la kulit mereka sebegitu rupa...





Peringatan: Ini hanyalah dongeng rakyat semata-mata yang telah diceritakan oleh pensyarah aku.. Maaf dipinta andai ada yang terasa..

1 comment: